Afendi n Haslia's FotoPage
My Precious
By: hAsLiA hAsSaN

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 8-May-2008 03:51 Email | Share | Bookmark
Homemade Mushroom soup & Red bean bun

Mushroom soup
Sumber: my resepi.net lagi...


Komen: Rasa cam pizza hut punye lah..

Bahan-bahan ( 6 org )

* 1 keping dada ayam
* 1500 ml air
* 500 ml susu segar(susu kotak)
* 1 ketul kiub ayam
* cendawan butang(dihiris kecil2)
* garam
* secubit ajinomoto--sy tak letak pun sedap aje...
* 1 cawan tepung gandum

Cara-cara

1. potong ayam kecil2. masukkan ayam dan air ke dalam periuk. rebus sehingga masak.
2. masukkan susu dan kiub ayam. masak guna api yang perlahan. masukkan mushroom.
3. masukkan bancuhan tepung dan kacau sehingga pekat. tambah perisa, garam dan ajinomoto.Siap utk dihidang. sedap dimakan dgn roti.

Red bean bun:
Sumber: Ubah suai sket resipi dr buku manual bread machine sy...dpt 7 bijik

Komen: lembut & gebu

Bhn:
1 teasp dry yis
200 g tepung roti
1 tbsp powder milk
2.5 tbsp gula
3/4 teasp grm
15 g butter
15 g veg shortening
95 ml air
1/2 biji telur size M

Cara2:
1-Campur semua bhn atas dlm bread machine.
Biar mesin tu buat kerja dia selama 1 1/2 jam. Atau uli aje pakai tgn..pastu biarkan doh naik 2 kali ganda..
2-Dah tu uli doh tu lagi, buangkan angin dia, amik doh sket, bentukkan bulat2 sampai dapat7-8 bijik.. perap bawah kain lembap 15-20 mnt..
3-Uli setiap doh lagi.. and masukkan red bean..sy beli je yg dah siap punye kat jusco..
4-Biarkan dia naik 2 kali ganda.
5-Panaskan oven sampai 200C. Then bakar 15 mnt.
6- Dah siap tu kuar kan sapu butter kat atas roti utk nampak kilat2 gitu, tp sy tak wat sbb nak cepat aritu:->


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net